Logo Fontaine uitgevers

Culinair

Kind & Jeugd

Time to get: Back to you

Hoe keer je na je zwangerschap en de geboorte terug naar je eigen ik?

Jij hebt een wonder op de wereld gezet en jij verdient nu begeleiding to get… Back To You.

Negen maanden op, negen maanden af. Het is een bekende uitdrukking, maar nadat je zo’n zes weken na de bevalling je laatste controle krijgt, sta je er helemaal alleen voor. Hoe keer je na je zwangerschap en de geboorte terug naar je eigen ik? Herstellen na een bevalling is net zo ingewikkeld voor de geest en het lichaam als zwanger zijn. En toch mag je het zelf uitzoeken. Hoe kunnen we vrouwen er zo alleen voor laten staan?


Meer dan een platte(re) buik

Slapeloze nachten kunnen je hormonen zo beïnvloeden dat je minder snel herstelt. Je moedergevoelens kunnen zo de overhand krijgen dat je jezelf en je relatie vergeet. Je hersenen kunnen ineens een ander soort, of een ander niveau van empathie waarnemen, waardoor je gigantisch kunt gaan twijfelen aan jezelf. Voeding kan een postnatale depressie beïnvloeden. Kortom: alles staat in verband met elkaar zowel fysiek als mentaal; Jij kunt en mag die twee en alle aspecten eromheen niet scheiden wil je het totaalplaatje goed in kaart brengen. Na een hele puzzeltocht hebben Xaviera Plooij en Laurens Mischner, samen met de beste experts wereldwijd, Back To You tot stand gebracht. Het Back To You-programma is een post-partum programma en begeleidt je om zowel fysiek als mentaal te herstellen en zelfs een betere versie van jezelf te worden.

Blog Afbeelding reminder

Een aantal feiten op een rijtje:

  • Je lichaam, je geest en zelfs je hersenstructuur veranderen na de bevalling.
  • Het duurt nog maanden voordat je lichaam weer in balans is met de nieuwe hormoonhuishouding.
  • Niet-herstelde bekkenbodemspieren kunnen levenslange klachten veroorzaken zoals pijn, een moeilijke stoelgang, minder (sterke) orgasmes en incontinentie op latere leeftijd.
  • Relaties veranderen.
  • Niet goed herstellen heeft invloed op de veilige hechting met je baby.

In 3 stappen: Back To You

Goed. Nu we deze feiten weten, borrelt de vraag ‘hoe herstel je goed van een zwangerschap en geboorte?‘ nog sterker op. Geen paniek. Het BTY-programma deelt het herstel op in drie fasen. Ook als je al een tijdje geleden bevallen bent, kun je aan de slag met Back To You. Stap gewoon in bij de fase waar jij behoefte aan hebt.

De eerste fase, ‘Back’, kun je zowel letterlijk als figuurlijk zien. Symbolisch doe je in de Back-fase, even een stapje terug. Je lichaam en je geest moeten nu de tijd krijgen om alles te verwerken, én om te genieten van deze prachtige eerste weken samen. Weken vol emoties, weken die je nooit meer zult vergeten en die een enorme impact hebben op de start van een nieuw leven.

In fase twee, ‘To’, pak je langzamerhand je ‘normale’ leven steeds meer op. De arts of verloskundige zal je nu medisch gezien een ‘go’ geven zodat je weer ‘to’ je normale leven kunt gaan. Je keert weer terug naar je werk, naar je sociale leven, naar jezelf. Maar dat je al die dingen opeens weer medisch gezien mag doen, wil niet zeggen dat het emotioneel ook makkelijk is om weer ‘to’ je normale leven te gaan. Ook dit zal weer even wennen zijn en tijd kosten.

Je bent steeds meer je ‘nieuwe Jij’ en komt steeds beter in je eigen kracht. De derde en laatste fase van het herstellen van de zwangerschap en bevalling breekt aan. Nu is het tijd to get… Back To YOU! Je lichaam en geest kunnen nu weer langzaam toewerken naar het punt voordat je zwanger werd.


Blog Back to you - afbeelding Back

Fase 1. Back (0-6 weken)

Je bent nog niet bijgekomen van de bevalling, je hebt je baby nog niet eens van top tot teen kunnen bewonderen, en je lichaam schakelt al over naar de eerste fase. Je lichaam gaat weer alleen voor jou zorgen. Het moet weer een cyclus opbouwen, een hormoonbalans terugvinden, de baarmoeder verkleinen en je moet herstellen van het eventuele directe trauma. De oefeningen focussen zich op de connectie tussen je mind en je PowerHouse.

Dit kun je verwachten:

• Praktische zaken: kraamkwaaltjes
• Praktische zaken: verzorging van rupturen
• Praktische zaken: verzorgen en herstellen van een keizersnede
• Experts: de beste Back-tips van de beste experts

Blog Back to you - TO

Fase 2. To (7-24 weken)

De eerste weken waarin je in een soort cocon of bubbel leefde zijn voorbij. Je werk begint misschien weer, je social life begint weer, je agenda begint zich weer te vullen. Je zult steeds meer naar, oftewel ‘to’ je normale leven moeten gaan. Bij de fysieke oefeningen werken je naar je stabiliteit en mobiliteit toe. Bij de non-work-out werk je aan je innerlijke ik. Tips van de experts helpen je in het proces om weer naar de ‘normale’ wereld te gaan.


Dit kun je verwachten:

• Praktische zaken: terug naar je werk
• Paktische zaken: anticonceptie
• Experts: de beste To-tips
• Experts: het masseren van je littekens

Blog Back to you - afbeelding You

Fase 3. You (25-40 weken)

Het leven met een baby is al niet meer zo nieuw, ook al gebeuren er elke dag nog spannende en verrassende dingen met een kleintje om je heen, en ook al zijn de nachten nog steeds niet wat ze vroeger waren… Op de een of andere manier zul je nu je draai daarin gaan vinden of al gevonden hebben. Je kunt nu jezelf weer terugkrijgen, mentaal en fysiek.

Bij de oefeningen werk je intens aan je nieuwe Jij zodat je gezonder, krachtiger (zowel mentaal als fysiek) en beter in shape bent. Je wordt je nieuwe Jij! Of misschien wel een betere versie van jezelf dan ooit…


Dit kun je verwachten:

• Praktische zaken: afvallen
• Experts: de beste You-tips


Klaar om aan de slag te gaan?

Hopelijk heeft dit artikel je handvaten en de inspiratie gegeven om de vraag: ‘Hoe keer je na je zwangerschap en de geboorte terug naar je eigen ik?‘ op te pakken. Het is een beginpunt, maar het écht begrijpen geeft je zoveel meer rust. In het boek Back To You kom je alles te weten over je mamabrein, je emoties, je powerhouse, je vagina, je hormonen en mind. En wil je hands-on aan de slag gaan met oefeningen en tips van de experts? Maak dan vooral gebruik van de gratis App bij het boek!

Back to You geeft je:

1 → Inzicht in de veranderingen die zich in jouw hersenen, PowerHouse (de spieren in je buik, rug, middenrif en bekken), vagina, hormoonhuishouding en mind hebben afgepeeld.
2 → Een compleet programma in drie fasen: van bekkenbodemspieren tot PowerHouse tot je mind: we trainen ze allemaal, zodat ze gezonder en krachtiger worden.

Inclusief de gratis App Back To You

Met deze app doe jij de work-outs van Back To You lekker mee! Onderdeel van jouw boek dat je helpt te herstellen na de zwangerschap. Door ons gemaakt met liefde, omdat je het waard bent! Na het downloaden van de app word je de unieke code uit het boek gevraagd, invullen, account aanmaken en… let the work-out start!


Back to You is hier te koop: